KOM TRYGGT I HAMN

RES SÄKERT MED BORNHOLMSLINJEN

Viktig information

När det gäller inresa till Danmark från lördag 24 oktober 2020 kl 00.00 kräver ett igenkännbart syfte att komma in i Danmark för personer som är bosatta i Sverige (med vissa undantag - läs mer här). 

Detta innebär i förhållande till inträdesreglerna att dessa länder från denna tid betraktas som "karantänländer". 

Om du har ett igenkännbart syfte kan du fortfarande resa till Danmark. I så fall är det en bra idé att ha ditt pass och papper redo vid ankomst.

Läs mer om att komma in i Danmark här: https://coronasmitte.dk/en/entry-into-denmark

Res säkert med oss

VAD INNEBÄR COVID-19 FÖR DIN RESA?

BORNHOLMSLINJEN har vidtagit en rad åtgärder för att hjälpa och skydda både passagerare och besättning med anledning av den aktuella utmaningen med COVID-19, så att du kan få en trevlig resa över Östersjön.

Situationen med COVID-19 har medfört att BORNHOLMSLINJEN har anpassat sin kapacitet. 

Hur corona-situationen i övrigt påverkar din resa, hittar du svar på nedan. 

För inresa till Danmark, läs mer här

KRAV PÅ MUNSKYDD I KOLLEKTIVTRAFIKEN

GLÖM INTE MUNSKYDDET

Danska myndigheter har beslutat att det blir obligatoriskt att bära munskydd i kollektivtrafiken från och med lördagen den 22 augusti. Detta gäller även BORNHOLMSLINJENs färjor.

Du måste därför ta med ett eget munskydd, som du måste ha på dig när du går omkring på färjan. Du måste ha på munskyddet under hela överfarten, men du får ta av det när du ska äta eller dricka. Du kan även köpa munskydd ombord på färjorna.

Kravet på munskydd gäller inte barn under 12 år, personer med andningsbesvär eller sänkt medvetandegrad, eller personer med fysiska eller psykiska funktionshinder som inte själva kan ta av munskyddet.

Kom tryggt i hamn

RES SÄKERT MED BORNHOLMSLINJEN

Vi har justerat kapaciteten ombord varje avgång - och det betyder att det finns plats om det är viktigt att få en plats med lite avstånd. Här kan besättningen alltid hjälpa till.

Vi ber dig att följa de allmänna råden för att förhindra smitta, och att ta hänsyn till de andra resenärerna under överfarten.

Den extra noga rengöringen med desinficering ombord på våra färjor fortgår. Dessutom har vi satt upp skyltar som påminner oss alla om att följa de goda råden. Vi hjälper er att hjälpa varandra.

Testa för corona

Frivilligt coronatest för turister

Som turist på Bornholm kan du nu testas för corona när du anländer.

På Bornholm erbjuds du ett frivilligt test för covid-19 varje dag mellan klockan 09.00 och 17.00.

Detta sker på Ullasvej 39C i Rønne.

Håll ett öga på skyltarna och ha ditt sjukförsäkringskort till hands.

Viktig information

Stanna kvar i bilen under överfarten

Så här gör du om du tillhör en viss riskgrupp. 

Om du med anledning av COVID-19 har ett särskilt stort skyddsbehov, är det i undantagsfall möjligt att stanna kvar i bilen under överfarten. Du kan stanna kvar i bilen om du är sjuk, smittad av COVID-19 eller tillhör en viss riskgrupp på grund av sjukdom eller ålder.

Du kan få tillåtelse att stanna kvar i bilen på bildäcket antingen ved att ringa kundtjänst på +4570900100. 

Möjligheten att stanna kvar i bilen gäller på rutten Rønne–Ystad men inte på Rønne–Køge, Rønne–Sassnitz eller avgångar med Povl Anker.

Om du bestämmer dig för att stanna i bilen under korsningen måste du checka in i hamnen minst 30 minuter före avgång.

Utrymmet på bildäcket är begränsat, och du bör vara medveten om att det inte är en bekväm plats att vara på vid kylig väderlek eller vid sjögång.

Observera att det inte vid något tillfälle är tillåtet att lämna bilen under överfarten utan att tala med besättningen. Detta gäller samtliga passagerare i bilen.

Om du inte har bokat ”Stanna kvar i bilen” innan ombordstigning, måste du uppehålla dig på passagerardäck under överfarten.

Vid dåligt väder förbehåller vi oss rätten att avboka din bokning för att stanna i bilen på bildäcket.

Obs! Även om du stannar i bilen måste du ta med ett munskydd om det skulle vara nödvändigt att lämna bilen.

Kontakta oss

Har du några frågor? Kom ombord!

I en coronatid som denna där ovissheten är stor, är det viktigt att du vet att vi finns här! 

Om du har några frågor finns vi i kundtjänsten, där vi gör vårt bästa för att svara på dina frågor så snabbt och tydligt som möjligt – men ha tålamod. Vi får ett stort antal förfrågningar. Vi hoppas på din förståelse om du upplever extra väntetid.

Du kan kontakta oss direkt på kundeservice@bornholmslinjen.dk eller ringa till oss på telefon +45 70 900 100 under våra öppettider, som är måndag–fredag kl. 06.30-00.00.

Vår Facebook är dessutom bemannad varje vardag mellan kl. 8.00 och 16.00.