KOM TRYGGT I HAMN

RES SÄKERT MED BORNHOLMSLINJEN

Viktig information om inresa till Danmark

Observera att det på grund av COVID-19 gäller särskilda regler för inresa till Danmark. Håll dig uppdaterad om COVID-19 på de danska myndigheternas hemsida. Där hittar du alltid de senaste bestämmelserna för vad som gäller vid inresa till Danmark.

Utökad flexibilitet vad gäller biljetter

Nu kan du ändra dina biljetter i sex månader

Tyvärr finns corona fortfarande kvar bland oss och epidemin är något som vi måste anpassa oss till. BORNHOLMSLINJEN vill gärna hjälpa dig lite extra i en osäker tid där det kan vara svårt att göra upp planer i förväg. 

Därför ger vi dig nu möjligheten att ändra dina biljetter hela sex månader framåt. Detta gäller även de biljetter som du redan har köpt.

Det betyder att du kan flytta din biljett till att gälla för en valfri avgång med våra färjor, och du kan göra det i upp till sex månader från det ursprungliga resedatumet. Enda villkoret är att din biljett har köpts och ändrats före den 31 mars 2022 kl. 23:59. 

Du kan därför tryggt boka resan redan i dag, även om dina planer kan komma att ändras. Kom bara ihåg att ändra biljetten innan den planerade avgångstiden.

Om du flyttar din biljett måste du betala vår vanliga ändringsavgift samt eventuell prisskillnad mellan din ursprungliga biljett och den nya. 

Viktig information!

Nya coronaregler för resenärer till och från Bornholm

Passagerare till och från Bornholm måste uppvisa färjebiljett till BORNHOLMSLINJEN när de reser genom Sverige.

Sverige har infört skärpta regler för inresande, och dessa gäller från och med den 21 januari 2022. Utländska medborgare över 18 år måste kunna uppvisa ett covidbevis när de passerar den svenska gränsen. 

Särskilda regellättnader för transitresenärer mellan Ystad och Rønne

För transitresenärer gäller dock särskilda regler: du som reser med BORNHOLMSLINJEN på sträckan mellan Ystad och Rønne kan använda din färjebiljett som dokumentation för din transitresa när du passerar den svenska gränsen. Så när du bara ska resa genom Sverige för att ta dig till eller från Bornholm, behöver du alltså inte uppvisa ett covidbevis, utan endast din färjebiljett till BORNHOLMSLINJEN.

Vi vill påminna om att det inte är tillåtet att göra stopp längs vägen. Det kommer att finnas gränskontroller vid gränserna mellan Sverige och Danmark, och därför är det viktigt att du tar med handlingar som styrker att du är transitresenär. Om du inte kan visa giltiga handlingar får du inte korsa gränsen utan ett covidbevis.

Giltiga handlingar är:

  • Färjebiljett till BORNHOLMSLINJEN på resedagen
  • Brobizz eller andra biljettyper till Öresundsbron
  • Om du ska resa hem: Handlingar som styrker att du är permanent bosatt på Bornholm/i övriga delar av Danmark. Exempelvis sjukförsäkringskort
  • Om du ska resa ut: Handlingar som styrker att du ska besöka någon/har ett möte på Bornholm/i övriga delar av Danmark. Exempelvis ett SMS eller ett mail där detta framgår. 

KRAV PÅ MUNSKYDD I KOLLEKTIVTRAFIKEN

GLÖM INTE MUNSKYDDET

Danska myndigheter har beslutat att det blir obligatoriskt att bära munskydd i kollektivtrafiken från och med måndagen den 29 november. Detta gäller även BORNHOLMSLINJENs färjor.

Du måste därför ta med ett eget munskydd, som du måste ha på dig när du går omkring på färjan. Du måste ha på munskyddet under hela överfarten, men du får ta av det när du ska äta eller dricka. Du kan även köpa munskydd ombord på färjorna.

Kravet på munskydd gäller inte barn under 12 år, personer med andningsbesvär eller sänkt medvetandegrad, eller personer med fysiska eller psykiska funktionshinder som inte själva kan ta av munskyddet.

 

Kom tryggt i hamn

RES SÄKERT MED BORNHOLMSLINJEN

Vi ber dig att följa de allmänna råden för att förhindra smitta, och att ta hänsyn till de andra resenärerna under överfarten.

Den extra noga rengöringen med desinficering ombord på våra färjor fortgår. Dessutom har vi satt upp skyltar som påminner oss alla om att följa de goda råden. Vi hjälper er att hjälpa varandra.

Kontakta oss

Har du några frågor? Kom ombord!

I en coronatid som denna där ovissheten är stor, är det viktigt att du vet att vi finns här! 

Om du har några frågor finns vi i kundtjänsten, där vi gör vårt bästa för att svara på dina frågor så snabbt och tydligt som möjligt – men ha tålamod. Vi får ett stort antal förfrågningar. Vi hoppas på din förståelse om du upplever extra väntetid.

Du kan kontakta oss direkt på kundeservice@bornholmslinjen.dk eller ringa till oss på telefon +45 70 900 100 under våra öppettider, som är måndag–fredag kl. 06.30-00.00.

Vår Facebook är dessutom bemannad varje vardag mellan kl. 8.00 och 16.00.