KOM TRYGGT I HAMN

RES SÄKERT MED BORNHOLMSLINJEN

Res säkert med oss

VAD INNEBÄR COVID-19 FÖR DIN RESA?

BORNHOLMSLINJEN har vidtagit en rad åtgärder för att hjälpa och skydda både passagerare och besättning med anledning av den aktuella utmaningen med COVID-19, så att du kan få en trevlig resa över Östersjön.

Situationen med COVID-19 har medfört att BORNHOLMSLINJEN har anpassat sin kapacitet. 

Hur corona-situationen i övrigt påverkar din resa, hittar du svar på nedan. 

För inresa till Danmark, läs mer här

Åk med gratis

Gående och cyklister reser kostnadsfritt i juli

Juli är en bra månad att resa med MOLSLINJENs färjor. Tack vare regeringens sommarpaket blir resan gratis.

Så här får du en biljett kostnadsfritt:

  • Köp din biljett online på hemsidan eller i appen.
  • När du har genomfört resan förs pengarna automatiskt tillbaka på ditt betalkort – utan att du behöver göra något.

Erbjudandet gäller färjor på Kattegatt, på rutten mellan Køge och Rønne samt på FANØLINJEN, ALSLINJEN, SAMSØLINJEN och LANGELANDSLINJEN.

Därmed kommer det inte att vara möjligt att köpa biljetter över disk i hamnarna – varken med betalkort eller kontant.

Även de cyklister och gående som bokat biljetter inför juli 2020 innan regeringens sommarpaket kom till stånd, kommer att få tillbaka sina pengar när de har genomfört sin resa, och därmed reser de gratis.

Läs mer här

RES SÄKERT MED BORNHOLMSLINJEN

RESLUSTEN ÄR TILLBAKA!

Danmark håller försiktigt på att öppna upp. Det gäller även BORNHOLMSLINJEN. Det betyder att fler åker med färjorna – men det betyder inte att färjorna fylls upp.

Vi ber dig att följa de allmänna råden för att förhindra smitta, och att ta hänsyn till de andra resenärerna under överfarten.

Den extra noga rengöringen med desinficering ombord på våra färjor fortgår. Dessutom har vi satt upp skyltar som påminner oss alla om att följa de goda råden. Vi hjälper er att hjälpa varandra.

Bokning

Viktig information

Stanna kvar i bilen under överfarten

Så här gör du om du tillhör en viss riskgrupp. 

Om du med anledning av COVID-19 har ett särskilt stort skyddsbehov, är det i undantagsfall möjligt att stanna kvar i bilen under överfarten. Du kan stanna kvar i bilen om du är sjuk, smittad av COVID-19 eller tillhör en viss riskgrupp på grund av sjukdom eller ålder.

Du kan få tillåtelse att stanna kvar i bilen på bildäcket antingen genom att du gör detta val när du bokar din biljett – eller så kan du välja det i automaten vid incheckningen. Om du redan har bokat biljett, kan du tillfoga detta i din bokning på hemsidan under ”Ändra biljett”.

Möjligheten att stanna kvar i bilen gäller på rutten Rønne–Ystad men inte på Rønne–Køge, Rønne–Sassnitz eller avgångar med Povl Anker.

Om du bestämmer dig för att stanna i bilen under korsningen måste du checka in i hamnen minst 15 minuter före avgång.

Utrymmet på bildäcket är begränsat, och du bör vara medveten om att det inte är en bekväm plats att vara på vid kylig väderlek eller vid sjögång.

Observera att det inte vid något tillfälle är tillåtet att lämna bilen under överfarten utan att tala med besättningen. Detta gäller samtliga passagerare i bilen.

Om du inte har bokat ”Stanna kvar i bilen” innan ombordstigning, måste du uppehålla dig på passagerardäck under överfarten.

Vid dåligt väder förbehåller vi oss rätten att avboka din bokning för att stanna i bilen på bildäcket.

OMBOKA DIN RESA

BORNHOLMSLINJENS BILJETTER BLIR OMBOKNINGSBARA

Så här gör du om du har bokat en resa med BORNHOLMSLINJEN under perioden den 23 mars till och med den 31 augusti.

BORNHOLMSLINJEN har beslutat att alla tidsbundna biljetter blir ombokningsbara, så att du kan ändra din biljett kostnadsfritt till en valfri annan avgång under 2020. Gäller resor under perioden den 23 mars till och med den 31 augusti 2020.

Standard-biljetter kan återbetalas, men om du har köpt en Lågpris- eller Flex-biljett kan dessa i enlighet med våra affärsvillkor inte återbetalas.

Om biljetten ändras till en avgång som är dyrare än den ursprungliga, måste som vanligt prisskillnaden betalas.

Kom ihåg att din biljett måste ändras före den ursprungliga avgångstiden.

Om biljetten har köpts vid ett datum efter ovanstående period, gäller våra normala villkor. Dessa kan du läsa mer om här

Kontakta oss

Har du några frågor? Kom ombord!

I en coronatid som denna där ovissheten är stor, är det viktigt att du vet att vi finns här! 

Om du har några frågor finns vi i kundtjänsten, där vi gör vårt bästa för att svara på dina frågor så snabbt och tydligt som möjligt – men ha tålamod. Vi får ett stort antal förfrågningar, och som alla andra företag har även vi varit tvungna att skicka hem medarbetare. Vi hoppas på din förståelse om du upplever extra väntetid.

Du kan kontakta oss direkt på kundeservice@bornholmslinjen.dk eller ringa till oss på telefon +45 70 900 100 under våra öppettider, som är måndag–fredag kl. 06.30-00.00.

Vår Facebook är dessutom bemannad varje vardag mellan kl. 8.00 och 16.00.