kom ombord säkert

Hitta vägen till hamnen - Träfftider - Handicapbiler

COVID-19

BORNHOLMSLINJENS TIDSBUNDNA BILJETTER BLIR OMBOKNINGSBARA

Så här gör du om du har bokat en resa med BORNHOLMSLINJEN under perioden den 23 mars till och med den 13 april. 

Den danska regeringens tillkännagivande om ytterligare 14 dagar med restriktioner medför att BORNHOLMSLINJEN har beslutat att alla tidsbundna biljetter med avgång 23 mars–13 april blir ombokningsbara.

Detta innebär att biljetterna på samtliga rutter kan ombokas utan extra kostnad till en avgång när som helst under resten av året.

Biljetter som medger återbetalning av biljettpriset kommer fortfarande att kunna återbetalas, medan andra biljetter som Lågprisbiljetter och Flexbiljetter – som inte har återbetalning som villkor – får flyttas till en ny avgång under resten av året.

Så länge som det finns restriktioner på grund av COVID-19, får biljetten bytas flera gånger utan att det tillkommer några ändringsavgifter.

Om biljetten ändras till en avgång som är dyrare än den ursprungliga, måste som vanligt prisskillnaden betalas.

Kom ihåg att din biljett måste ändras före den ursprungliga avgångstiden.

Du ändrar snabbt och enkelt din biljett här

Om biljetten har köpts på ett datum efter ovanstående period, gäller våra normala villkor. Dessa kan du läsa mer om här.

NY TIDTABELL

COVID-19 INNEBÄR NY TIDTABELL!

Efterfrågan på resor mellan Rønne och Ystad har minskat på grund av COVID-19. 

Bornholmslinjen har fått danska Transportministeriets godkännande att sätta in en tillfällig tidtabell för rutten mellan Rønne och Ystad. De fyra dagliga tur- och returresorna kommer från och med måndagen den 23 mars att skäras ner till två dagliga tur- och returresor till och med den 2 april. 

Den nya tidtabellen omfattar följande två tur- och returresor: 

Rønne klockan 08.30 och retur från Ystad klockan 10.30, samt Rønne klockan 16.30 och retur från Ystad klockan 18.30. 

Även under påsken – från och med den 3 april till och med den 13 april – följer vi en av danska Transportministeriet godkända och tillfälliga tidtabell med färre avgångar än vanligt. Du ser vilka avgångar som ändrats på fliken ”Tidtabell”

Avgörande för dessa ändringar av tidtabellen har varit att det inte ska uppstå någon trängsel på färjan. En uppskattning av antalet passagerare på färjorna visar att även vid en sammanslagning av två avgångar, kommer det fortfarande att vara gott om plats på Express 1, som har en kapacitet för 1400 passagerare. 

Om din avgång är inställd, flyttas din biljett automatiskt till en ny avgång. Alla resenärer får ett SMS med mer information om aktuella avgångstider. 

Om restriktionerna förlängs över påsken 2020 införs en ny tidtabell, som tar hänsyn till efterfrågan och bokningar. 

Resorna mellan Rønne och Køge påverkas inte av detta. 

RESOR TILL OCH FRÅN BORNHOLM

DU KAN FORTFARANDE RESA GENOM SVERIGE

Sveriges meddelande om att stänga landets gränser påverkar inte rutten Ystad–Rønne, eftersom stängningen inte gäller EU-medborgare.

Inte heller Danmarks stängning av gränserna från 14 mars till 13 april drabbar rutten.

Bornholm tillhör som bekant Danmark, och som dansk kan du fortfarande resa genom Sverige till och från Bornholm.

Dock bör du räkna med en längre restid så länge den danska gränskontrollen är aktiv.

Bornholm är förenad med övriga landet via BORNHOLMSLINJENs rutter från Rønne till Køge och Ystad. Om Sverige även stänger sina gränser för EU-medborgare, ökar vi turtätheten på rutten till Køge, så att du fortfarande har goda möjligheter att resa till och från Bornholm.

Läs mer på danska Udenrigsministeriets webbplats under avsnittet ”Hvad betyder det her for mulighederne for at komme til og fra Bornholm?” (Vad innebär detta för möjligheterna att ta sig till och från Bornholm?) här.

Rutten till Sassnitz har från lördagen den 14 mars tillfälligt ställts in.

COVID-19

VIKTIG INFORMATION AVSEENDE COVID-19

BORNHOLMSLINJEN har vidtagit en rad åtgärder för att hjälpa och skydda både passagerare och besättning med anledning av den aktuella utmaningen med COVID-19.

BORNHOLMSLINJEN gör allt för att hjälpa och skydda både passagerare och besättningar genom att förhindra spridning av coronaviruset, så att du kan känna dig så trygg som möjligt under överfarten.

Vi vidtar bland annat följande åtgärder: 

  • Passagerare med särskilda behov kan tillåtas uppehålla sig i sin bil på fartygets bildäck (gäller inte under överfarten mellan Rønne och Køge eller avgångar med Povl Anker mellan Rønne och Ystad). Om du vill stanna kvar i bilen under överfarten trycker du på "Hjälp" vid incheckningen och talar med personalen. Om ingen överenskommelse har ingåtts vid incheckningen, är det inte tillåtet att stanna kvar i bilen.Bornholmslinjen uppmanar också alla att vid behov nyttja toaletterna i hamnen före avgång. Skulle någon trots allt behöva använda toaletten ombord, ska denne vända sig till den i besättningen som tjänstgör på bildäcket under överfarten. Resenären får då hjälp med vägvisning till närmaste toalett.
  • Resenärer som är obekanta med varandra kan inte dela hytt. Det innebär också att vi inte kan erbjuda alla som önskar det en hytt på avgången mellan Køge och Rønne. Om du har bokat en delad hytt, kommer du att bli kontaktad om du berörs av detta.
  • Alla passagerare indelas i zoner. Dessutom spärras vartannat bord på färjan för att säkerställa att det är tillräckligt stort avstånd mellan passagerarna.
  • Överallt finns skyltar som påminner om att hålla avstånd.
  • Att hålla rent och städat är högsta prioritet för besättningen under alla överfarter.
  • I kaptenens utrop till passagerarna ombeds också alla passagerare att hålla avstånd och vidta alla nödvändiga försiktighetsåtgärder.
  • Vi uppmanar alla kunder att betala med kort eller MobilePay.
  • Provianten och BARISTA’s är fortfarande öppna, men man har vidtagit nya säkerhetsåtgärder. I Provianten och BARISTA’s har avståndsmarkeringar placerats ut. Även skyddsskärmar i plexiglas har satts upp/beställts. Dessa ska sitta framför alla kassor för att skydda besättningen och passagerarna. All mat som säljs är förpackad eller placeras bakom avskärmning. Ingen betjäning sker vid disken utan personalen kommer med beställningarna.

Vi följer naturligtvis noga utvecklingen av coronaviruset och kommer att vidta fler åtgärder om det behövs.

KONTAKTA OSS

VI HJÄLPER GÄRNA TILL!

Vi finns här! Om du har några frågor om din bokning, så kom ihåg att vi är redo att hjälpa dig.

Om du har några frågor finns vi i kundservicen, där vi gör vårt bästa för att svara på dina frågor så snabbt och tydligt som möjligt – men ha tålamod. Vi får ett stort antal förfrågningar, och som alla andra företag har även vi varit tvungna att skicka hem medarbetare. Vi hoppas på din förståelse om du upplever extra väntetid.

Du kan kontakta oss direkt på kundeservice@bornholmslinjen.dk eller ringa till oss på telefon 70 90 01 00 under våra öppettider, som är varje dag mellan klockan 06.30 och 00.00.

Vår Facebook är dessutom bemannad varje vardag mellan klockan 8.00 och 16.00.

Pass och identifiering

Vær venligst opmærksom på, at myndighederne regelmæssigt foretager kontrol af rejsende til og fra Bornholm. Det är därför viktigt att komma ihåg att ta med passet och eventuellt annan id-handling på resan.

Læs mere om den midlertidige grænsekontrol fra Sverige til Danmark på linket herunder:

 

Kom säkert fram

Träfftider

Det finns plats till alla ombord på BORNHOLMSLINJEN, och vi ser fram emot att bjuda alla välkomna ombord på en av världens största snabbfärjor.

Här kan du se när du senast ska ha checkat in på hamnen för att komma säkert ombord.


Ytterligare information om Køge
Platsen är öppen från 21:30 - 00:20

Personlig service från 22:00

 

Här kan du se när du senast ska ha checkat in i hamnen för att vara garanterad en plats ombord på BORNHOLMSLINJENs färjor.

  • Standard-, Flex- och Lågpris-biljetter: 10 min
  • Gående passagerer: 10 min
  • Elbilister som har bokat uppladdning ombord: 30 min
  • Handicapbiler: 30 min
  • Gående med särskilda behov: 30 min
  • Fordon över 2,95 m höga, upp till 3.500 kg: 10 min
  • Lastbilar, fordonståg, semitrailers och löstrailers: 30 min
  • Bussar: 30 min

Vid senare incheckning avbokas din platsreservation.  Därefter sker ombordstigning i ordningsföljd när det blir en ledig plats.

Inställelsetiderna beräknas enligt den planerade avgångstiden. Dessa tider gäller också om färjan är försenad, om inte annat informeras specifikt för den aktuella avgången.

Allt det praktiska

Biljetter för funktionshindrade passagerare och passagerare med lättare funktionshinder

På BORNHOLMSLINJENs färjor tar vi särskild hänsyn till passagerare med olika grad av funktionshinder. Det gör vi genom att placera bilarna så att det ska bli lättare att komma till passagerardäck.

 Biljetter för passagerare med funktionshinder
Det går att köpa speciella biljetter till personbilar för de som innehar ett giltigt parkeringstillstånd för rörelsehindrade och till gående passagerare med giltigt ledsagarkort (ledsagarbevis) utfärdat av Danske Handicaporganisationer, Instituttet for Blinde og Svagsynede (IBOS) eller motsvarande svenska organisationer för funktionshindrade och synskadade. Om du vill utnyttja denna möjlighet, klickar du på "Handikappbiljett" i steget "Välj transportsätt” när du bokar biljett.

Det finns också speciella kojbiljetter för funktionshindrade personer och deras ledsagare på färjan Rønne–Køge. Vänligen kontakta oss på kundeservice@bornholmslinjen.dk senast dagen före din resa för bokning av kojbiljett.

När du reser med oss ska du ta med ditt handikapptillstånd (parkeringstillstånd för funktionshindrade) och/eller ledsagarkort (ledsagarbevis), och på anmodan uppvisa det för BORNHOLMSLINJENs personal.

Vänligen checka in i hamnen senast 30 minuter före avgång – så kan vi se till att din bil får en plats med bästa möjliga tillträde till passagerardäck.

Personer med handikapptillstånd (parkeringstillstånd för funktionshindrade) garanteras samma villkor och service, oavsett om de köper speciella biljetter för funktionshindrade eller köper sedvanliga passagerarbiljetter/pendlare biljetter, och samtidigt kontaktar rederiet på kundeservice@bornholmslinjen.dk för att få en särskilt anpassad plats på bildäck. Om de särskilda platserna för funktionshindrade på bildäcket är utsålda, kan den köpta biljetten ändras eller återbetalas utan kostnad.

Lättare funktionsnedsättning, svårt att gå
Om du kommer som passagerare till fots till hamnen, och om du behöver hjälp med att komma ombord, kontakta oss på kundeservice@bornholmslinjen.dk senast dagen före din resa. Här har du möjlighet att förbeställa och få gratis hjälp av färje- och/eller terminalpersonalen med att komma ombord och iland.

Vill du få hjälp att komma av/på färjan av din egen assistent, kan denne få ett tillfälligt boardingkort vid biljettkontor i Rønne, Køge eller Ystad. Observera att denna tjänst inte är tillgänglig i Sassnitz.

Om du som har svårt att gå anländer som passagerare i personbil och behöver ha en plats nära hissen, kontakta oss på kundeservice@bornholmslinjen.dk senast dagen före din resa.
När du reser med oss, vänligen checka in i hamnen senast 30 minuter före avgång.

Om du har särskilda frågor angående om att komma av och på färjan med bil, vänligen kontakta BORHNHOLMSLINJEN på kundeservice@bornholmslinjen.dk senast dagen före din resa.

Parkering

Sassnitz
I Sassnitz finns det flera möjligheter till parkering. Det finns två parkeringsplatser, utan bevakning, i riktning mot färjeterminalen och servicecentret. Där hittar du också en långtidsparkering med upp till fyra veckors parkering. Alla parkeringsplatser är med betalning. Du kan orientera dig om parkeringstider och priser med hjälp av informationen på skyltarna på parkeringsplatsen.

Långtidsparkeringen ca 1 km från hamnen kostar ett engångsbelopp på €12, oavsett om parkeringen gäller över 1, 2, 3 eller 4 veckor (betalas med €1- eller €2-mynt).

Köge
Det finns en tvåtimmarsparkering framför Bornholmslinjens terminalbyggnad i Köge. I närheten av Köge station är det parkeringsplatser utan tidsbegränsning. Läs mera om parkering i Köge på kommunens hemsida. Klicka på länken här ovanför, för att undersöka om möjligheterna för parkering på Köge färjehamn.

Ystad
Mot betalning finns det långtidsparkering på Spanienfararegatan, vid färjeterminalen och servicecentret på Hamntorget. På Hamntorget finns det korttidsparkeringsplatser. Dessutom finns det betalningsparkeringsplatser i Ystad stad.
Du hittar information om pris, parkeringstider och parkeringsplatser på Ystad Kommuns hemsida. Klicka på länken här ovanför att se vad parkeringsplatserna finns i Ystad färjehamn.

Rönne
Mot betalning finns det timmeparkering, långtidsparkering samt parkering med övervakning i närheten av färjeterminalen i Rönne. Parkeringsområdet ligger på Bådehavnsvej, vid sidan av Bornholms Välkomstcentral/turistbyrå.
Parkeringen på Dampskibskajen vid färjans terminalbyggnad är en parkeringzon med tvåtimmarsparkering.
Läs informationen på skyltarna i hamnområdet. Se även pakeringsinformationen i Ystad.

Linje 106

Gratis buss i Køge

 

Visste du att busstrafiken mellan Køge Station (Østre Banevej) och BORNHOLMSLINJEN i Køge är gratis?

Turen med linje 106 tar bara 10 minuter och är anpassad efter färjans ankomst- och avgångstider.

Avgång från Køge Station kl. 00:05

Avgång från BORNHOLMSLINJEN kl. 22:45

Välkommen ombord!

Bussarna kör samtidigt sju dagar i veckan:

Avgång från Køge Station på. 00:05

Avgång från BORNHOLMSLINJEN på. 22:45

Hitta vägen till hamnen

Køge
Baltic Kaj 1 4600 Köge, Danmark

Sassnitz
Im Fährhafen 20 18546 Sassnitz, Tyskland

Ystad
Bornholmsgaten 1B 271 39 Ystad, Sverige

Rønne
Gående till alla destinationer: Dampskibskajen 5, Rønne

Resande med bil till Ystad: Sverigesvej 1, Rønne

Resande med bil till Køge/Sassnitz: Tysklandsvej, Rønne